zaterdag 9 juni 2012

Raw chocolate mousse

Ahhhhh chocolade. Voor velen onder ons een heerlijke verwennerij. We kunnen er niet genoeg van krijgen. Als ik aan chocolademousse denk, zie ik het glazen kommetje op een voetje voor me uit mijn kindertijd met in het midden een koekje. Weinig sexy dus. En pralines zoals wij in België de bonbons noemen, konden mij niet verleiden. Het enige wat ik als kind deed, was ze in midden bijten omdat ik benieuwd was wat er in zat. En nog steeds vind ik ze niet echt lekker. Maar goede pure chocola vind ik heerlijk. Voor iedereen die een keer in Antwerpen is, moet langs Burie. Voor mij de beste chocolatier. De etalage is een groot feest voor het oog. Daar waar ongeneerd een bordje 'Negerinnetetten' staat bij wat Nederlanders ooit 'Negerzoenen' noemden en volgens mij nu onder de noemer 'Chocolade kus' wordt verkocht. Als je ooit in de gelegenheid bent om de Burie-versie te proeven, geen seconde twijfelen. Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn...
En als ik nu een ongecontroleerde behoefte aan chocolade heb en ik heb de ingrediënten in huis dan maak ik deze rauwe chocolademousse. De smaak is zo puur, zo heerlijk, zo zacht en zo fijn... daar tipt voor mij geen enkele andere chocolademousse aan. En er komen geen boter en eieren aan te pas. Dus ook perfect voor mensen met lactose-allergie. Het geheim...? Avocoado's. Ja echt, de structuur van de avocado zorgt voor de smeuïge consistentie die we van een mousse verwachten. Laat je dus helemaal gaan en maak kennis met de beste chocolademousse ever.







Rauwe chocolademousse
Goed voor 4 porties
2 rijpe avocado's
2 tot 4 eetlepels agave suiker of rietsuiker
125 gr rauwe cacaopoeder
2 eetlepels kokosvet
1/2 theelepel sojasaus
1 theelepel balsamico azijn
65 ml ahornsiroop
2 theelepels vanillepoeder

Schil de avocado's en doe ze in de blender. Voeg de suiker, kokosvet, de sojasaus, balsamico azijn, ahornsiroop en de vanillepoeder in de blender. Zet de blender aan en meng alles tot een gladde massa. Voeg geleidelijk de cacaopoeder toe en meng alles goed door elkaar.

Versier de chocolademousse met vers fruit zoals aardbeien, frambozen of bosbessen. Gebruik als finishing touch een blaadje munt en bloemetjes. De bloemetjes hier gebruikt zijn niet eetbaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten