zondag 3 juni 2012

Zevenblad - my new best friend

Tot een dag geleden kreeg ik bij het horen van zevenblad een knoop in mijn maag. Dit klinkt, ik weet het, echt tuttig en nooit gedacht dat ik me hier ook maar heel even druk over zou maken maar iedereen met een tuin kan erover meespreken. Deze ongenodigde gast kan in korte tijd je hele tuin overnemen. De uitdrukking zou moeten zijn: 'Groeien als zevenblad' in plaats van 'Groeien als kool'. Zo heb ik recentelijk in een bui van enthousiasme mijn hele tuin zevenblad vrij gemaakt. Althans aan de oppervlakte. Want die lelijke krengen hebben wortels die je never nooit uit de grond getrokken krijgt. Anyways, een week later staat die hele tuin weer vol met groene blaadjes. Op zijn Vlaams gezegd, godverdoemme, excusez le mot. Maar daar is dus echt geen beginnen aan.
Tot gisteren...toen ontdekte ik iets merkwaardigs. Op een beurs zag ik pesto, ja lieve mensen, PESTO gemaakt van zevenblad. Is dat niet een giller. Hier kan ik dus oprecht heel blij van worden. Het blijkt dus eetbaar te zijn. Deze irritante groene dingen in mijn tuin, zijn dus het basisingrediƫnt voor een heerlijke hapje. Is dat niet grappig dat je opeens heel happy wordt van iets wat daarvoor alleen maar ongenoegen opwekte. En voor alle Nederlandse medemensen...GRATIS het is gratis en in volle overvloed te plukken. Je moet de nieuwe kleine blaadjes hebben dus pluk niet die grote dingen want die zijn taai en bitter. Nee, ga je te buiten aan die kleine liefelijke baby zevenblaadjes. Ga dus massaal je tuin in met een mandje. Pluk een lekkere grote bos. Je hoeft niet bescheiden te zijn, want voor je het weet...zijn ze er weer. En om er een echt Hollandse pesto van te maken, gebruik je Hollandse oude brokkelkaas, walnoten of hazelnootjes, knoflook, citroensap. Gooi alles in de blender en je hebt letterlijk je home made pesto binnen no time....
Zou dit niet het nieuwe Hollandse export product kunnen worden? Ahhhh, mijn dag is weer helemaal goedgemaakt. En laat het maar lekker regenen, dan groeien ze dubbel zo hard.



Hollandse Pesto van Zevenblad
Pluk een flinke bos babyzevenblaadjes
5 blaadjes basilicum
25 gr walnoten
Sap van 1 citroen
Versgemalen zout
4 zongedroogde tomaten
2 teentjes knoflook
8 eetlepels extra vierge olijfolie
Een handvol versgeraspte oud-Hollandse kaas



Pluk de blaadjes van de steeltjes en doe ze in de blender. Voeg de olijfolie, 5 blaadjes basilicum, de twee teentjes knoflook, de zongedroogde tomaten, de walnoten, het citroensap en het versgemalen zout toe. Zet de blender aan en maal alles fijn. Proef en breng verder op smaak naar eigen behoefte.

Variatie: Indien je van pittig houdt kun je ook een halve rode peper toevoegen. Geen walnoten? Je kunt ook hazelnoten of macadamia noten gebruiken. Ook met de kaas kun je variƫren. Zo is Hollandse geitenkaas ook een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten