maandag 14 mei 2012

Green Smoothie - rode bietenblad bosvruchten passievrucht

Rode bieten kent iedereen. Deze vergeten groente is echter weer aan een opmars bezig. Meestal heb je een duidelijke scheiding tussen de liefhebbers of de haters. Wat de tegenstanders vaak aanhalen als reden waarom ze het niet lekker vinden, is de grondsmaak. Dit kan te maken hebben met het ras maar zeker ook smaakvoorkeur.
Vroeger werd de rode biet als armemanskost gezien omdat deze groente op arme grond geteeld kon worden. De rode bieten zijn de knollen van de bietenplant. In supermarkten of groentewinkels vind je doorgaans alleen de knollen. Wat echter veel mensen niet weten is dat de bladeren van deze plant eetbaar zijn. Sterker nog de meeste vitamines en mineralen zitten juist in de bladeren en niet in de knollen. Zo zit er in de bladeren 3x meer magnesium, 8x meer calcium, 6x meer vitamine C, bijna 200 (!) x meer vitamine A en 400x meer Vitamine K dan in de knollen. Tel uit je winst!
Als ik op vrijdagochtend naar de biologische markt ga en het is weer bietentijd, liggen de knollen met blad mooi opgestapeld en dan hoor ik mensen wel eens zeggen, haal die bladeren er maar voor me af, neemt veel te veel ruimte in de koelkast in. Dan voel ik dat mijn tenen krampachtig de grond in willen krullen... Ik koop ze vaak metname voor de bladeren.
" Zou ik aub de bladeren dan mogen?"
 "Ja hoor", antwoorden ze dan. "Wat ga je ermee doen dan?"
"Doe ik in de blender voor mijn smoothies"
"????"
"Ja is lekker met fruit"
"????"
"Doe ook maar een bos wortelen"
"Zal ik het lof er voor je af doen?"
"Nee, laat dat er maar aan meneer de groenteman..."







Green Smoothie
750 ml water
2 handen vol rode bietenblad
bosvruchten 250 gr (aardbeien, blauwe bessen, frambozen)
2 passievruchten
blender

Doe het water in de blender, voeg de rode bieten blaadjes toe, de bosvruchten en het vruchtvlees en sap van de twee passievruchten. Zet de blender op de hoogste stand en blend alles tot het een mooie consistente vorm heeft.
Proost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten