woensdag 9 mei 2012

Stamppotje van raapsteeltjes met een tomaat-komkommer -feta salade

Mam, wat eten we vandaag? Deze vraag klinkt iedere moeder meer dan welbekend in de oren. Met zo'n 365 dagen per jaar, kan de paniek wel eens toeslaan. Wat in godsnaam gaan we vandaag weer eens maken? Aan de andere kant zie ik dit zelf ook wel als iets positief. In ieder geval is de kroost enigszins geinteresseerd in eten. Als Belgische Bourgondier ben ik - als zeg ik het zelf- geobsedeerd door eten. Echt waar. Ik kan s'ochtends wakker worden en al bezig zijn met het avondeten of met een etentje dat over twee weken plaatsvindt. Omdat ik het leuk vind, ik van lekker eten houd en het liefst de hele dag in de keuken sta.
Maar dat betekent niet dat mijn kids automatisch een voorliefde voor eten hebben. Een ding wat ik echter altijd geweigerd heb om te doen, is apart koken voor de kids. Van kleinsafaan eten zij dus wat de pot schaft. De oudste van acht zit midden in een groeispurt en heeft bijgevolg ook de hele dag honger. Een half uur na het avondeten roept ie alweer: "Ik heb honger, wat mag ik eten?" Hij eet ook eerlijk gezegd bijna alles. Het ene gerecht al wat meer enhousiasme dan het andere. Maar he Rome is ook niet in 1 nacht gebouwd.
De jongste van 3,5 daarentegen dat is een ander verhaal. Mevrouw leeft bijna alleen op crackers met smeerworst (jakkie) of smeerkaas. Bijna. Het kan niet anders of zij heeft Spaans bloed in haar aderen want als het op kleine smakelijke hapjes aankomt, zolang het maar niet aan tafel is, is ze er als de kippen bij. Olijven, kaasjes, ansjovis, tapenades, noem het maar op, daar kun je haar dan wel weer blij mee maken. 
Vanavond een makkelijk en snel gerecht. Een stampotje van raapsteeltjes met een tomaat-komkommer-feta salade. Voor de kids een minute steak erbij.
Als het eten wordt geserveerd gaat mijn jongedame gewillig aan tafel zitten, nog voor ze een hap geproefd heeft, roept ze met haar meest charmante glimlach: " Lekker gemaakt, lieve mama" om vervolgens behendig van haar stoel te wippen en weg te lopen... richting haar eigen speelkeuken.
" Ik moet euhmmm nu ook even gaan koken nu want euhmmm mijn vriendinnetje komt straks eten...doei!!"

Stamppotje van raapsteeltjes
voor 4 personen
1kg biologische kruimige aardappelen
raps van een citroen
twee bosjes raapsteeltjes
nootmuskaat
versgemalen zout
versgemalen peper
creme fraiche


Schil en kook de aardappelen gaar. Rasp ondertussen de schil van de citroen. Was en snijd de raapsteeltjes in grove stukken en meng met de citroenrasp en peper en zout.
Wanneer de aardappelen gaar zijn, maak er dan puree van en breng op smaak met zout, nootmuskaat en creme fraiche toe.
Voeg tenslotte de raapsteeltjes toe en meng als goed door elkaar.

Tomaat-komkommer-feta salade
voor 4 personen
1 komkommer
6 trostomaten
plak feta kaas
koriander
munt
versgemalen peper
versgemalen zout
flinke scheut olijfolie
sap van halve citroen


Schil en snijd de komkommer in vier repen en vervolgens in kleine partjes. Was en snijd de tomaten in dunne plakjes. Plet de feta kaas in fijne korrels met behulp van een vork.
Voeg alles in een grote kom om te mengen met het citroensap, peper en zout, de olijfolie. Scheur de blaadjes munt en korander grof in stukken en meng door de salade.
Presenteer de salade op een mooie schaal of in een kom.

1 opmerking:

  1. Suusje, wat schrijf je toch leuk en wat krijg ik toch steeds ontzettende trek tijdens het lezen! Heel erg leuk! Ga vooral doooor!! Liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen