vrijdag 11 mei 2012

Raw Food

De eerste keer dat ik over raw food las, was toen ik mijn detox reis naar Thailand aan het plannen was. Twee opties voor de detox week. Ofwel een week vasten en alleen maar sapjes, ofwel raw food. Wat denk je zelf, dacht ik hardop. Ik ga toch niet duizenden kilometers vliegen om mezelf in het culinaire walhalla te ontzien van kauwbaar voedsel. Ok, detoxen maar dan wel ook graag wat eten a.u.b.. Uiteraard het menuutje gecheckt en wat ik daar zag, stemde me vrolijk. 'The LOVE kitchen, food made with love." Daar krijg je meteen toch een warm gevoel vanbinnen van? Nou, warm was het allesbehalve wat ik kreeg. Maar wist ik toen veel wat raw food precies inhoudt?
Meteen na aankomst begaf ik me huppelend richting het kloppende hart van het resort. "Ah, lady law food detox".
Ik kreeg een apart menu aangeboden, niks pancakes, curry's of pad thais. Maar zelfs "lauw" was het absoluut niet...
In de introductie las ik dat raw food of living food betekent dat je 100% veganistisch eet. Vers fruit, groenten, noten, zaden, zeewier, kiemen...en dat alles dus rauw is of maximaal tot 40 graden Celsius wordt opgewarmd. Op de manier blijft je eten 'leven' en blijven alle vitamines, mineralen en enzymen dat dus ook.
Ok, fair enough. Mijn interesse was gewekt. En na een week waarin ik alle raw food gerechten op de kaart had geprobeerd en mijn energielevel op ongekende hoogte piekte, was ik om. Een hele nieuwe wereld ging voor me open. Eenmaal weer thuis heb ik ongeveer alle boeken die ik over raw food vond, gekocht en heb me er helemaal in vastgebeten.
Blender, droogoven, name it. Dit was een nieuwe uitdaging in mijn culinaire ontwikkeling. Hoe creatief kun je zijn met groenten, fruit, noten en zaden?
Crackers, muesli repen, koekjes, pizza bodems, taarten, chocolademousse, lasagne, brood, soepjes. Allemaal rauw en allemaal geweldig.
Ik heb zo'n anderhalf jaar  min of meer 100% raw food gegeten. Je krijgt er ongelooflijk veel energie van en mooie bijkomstigheid dat je ook zonder honger kilo's afvalt.
Of ik nu nog steeds 100% raw eet? Nee, ongeveer twee van de drie maaltijden zijn rauw. Ik heb voor mezelf nu een balans gevonden wat voor mij prettig, efficiƫnt en do-able is. Wat past in mijn werk- en gezinsleven. Met twee kinderen die geen rauw food eten is dit voor mij nu het ideale plaatje.
Een advies voor iedereen die dit leest. Het gaat er niet om hoeveel % raw food je eet en je hoeft niet meteen helemaal om naar raw food maar door gewoon raw food toe te voegen aan je eetpatroon, zul je merken dat je langzaam maar zeker andere, vaak ongezondere voeding zult schrappen. Zonder het te missen. Het is een kwestie van bewuster eten. En als je je lichaam voed-zaam eten geeft, dan ontdek je dat je echt niet zoveel nodig hebt. Just try it.

Als je meer wilt lezen of inspiratie wilt opdoen, hierbij gezond leesvoer:
Rainbow Green Live-Food - Gabriel Cousens
Living Raw Food - Sarma Melngailis
Rauwe smaaksensaties - Helen Belien

1 opmerking:

  1. hey Mrs. Green, ik ben overtuigd, zal het (een beetje) proberen!
    xx. Ties

    BeantwoordenVerwijderen