vrijdag 4 mei 2012

Vlaamsche Wafels

Ok. Ik geef het toe. Ik weet niet of een nieuw foodblog beginnen met Vlaamse Wafels de meest spannende keus is maar he het is zeker ook een van de meest gewaardeerde recepten. Het is een oud familierecept dat ik via mijn tante - die het weer van haar schoonmoeder had geleerd - heb mogen uitproberen. Ik geloof dat ik deze wafels als sinds mijn jonge kinderjaren bak. En ik heb er al heel veel mensen blij mee mogen maken.
Ondertussen is het ook een jaarlijkse traditie geworden op Koninginnedag. De Vlaamsche Wafelkraam. Dit jaar hebben we het record van 300 wafels - 8 uur bakken weliswaar - gehaald.
Deze portie is goed voor zo'n 45 wafels. Als je ze luchtdicht bewaart, blijven ze wel twee tot drie weken goed. Maar eerlijk gezegd zijn ze al lang voor die tijd op....




1kg bloem
1/2 kg zelfrijzende bloem
10 biologische eieren
1/2 liter volle biologische melk
750 gr roomboter
vleugje kaneel
1kg rietsuiker
wafelijzer

Meng de bloem met de zelfrijzende bloem de suiker en kaneel in een grote mengkom. Voeg 10 eierdooiers toe. Bewaar het eiwit in een aparte kom. Voeg aan het bloemmengsel de gesmolten boter en melk toe en meng alles goed door elkaar.
Verwarm ondertussen het wafelijzer.
Klop het eiwit luchtig tot een glanzende massa. Schep het opgeklopte eiwit voorzichtig door het deeg.
Schep met twee lepels een bolletje deeg op beide kanten van het wafelijzer en sluit het wafelijzer. De wafels moeten zo'n twee tot drie minuten bakken tot ze mooi goudbruin zijn.
Laat ze afkoelen op een rooster.

De wafels zijn lekker als tussendoortje of als toetje met wat room en verse bosvruchten zoals frambozen of bosbessen.

1 opmerking: